Ortodoncja – zdrowie jest proste! - Ortodonta Mysłowice - leczenie wad zgryzu

Ortodoncja – zdrowie jest proste!

Nieprawidłowości i wady zgryzu, zdelokowane zęby – to przede wszystkim estetyczny kłopot, który przekłada się na relacje społeczne Pacjenta. To jednak nie wszystko…Szereg komplikacji powodowanych przez nieodpowiednio ukształtowany – a przede wszystkim nie leczony zgryz - może mieć fatalny wpływ na zdrowie jamy ustnej.

Dlaczego leczenie ortodontyczne jest niezbędne?

Leczenie ortodontyczne jest konieczne. Względy estetyczne pełnią tutaj rolę drugorzędną. W przypadku nie leczonych wad zgryzu możemy bowiem spodziewać się następujących konsekwencji:

• Pogłębienia się nieprawidłowości występującej wady
  • Ścieranie szkliwa zębowego i próchnicę w miejscach utrudniających jej odpowiednio wczesne wykrycie
  • Utrudnienie lub nieraz uniemożliwienie podejmowania właściwych zabiegów higieny jamy ustnej
  • Zwyrodniania stawów żuchwowo-skroniowych
  • Choroby przyzębia
  • Bóle głowy i żuchwy
  • Dolegliwości ze strony układu pokarmowego spowodowane zaburzeniem funkcji żucia
  • Dysproporcje w wyglądzie twarzy.
Leczenie ortodontyczne nie jest dedykowane jedynie najmłodszym Pacjentom. Coraz częściej to właśnie dorośli Pacjenci odwiedzają gabinety ortodontyczne, aby móc cieszyć się komfortem życia i pięknym uśmiechem. Różnica w leczeniu dzieci i dorosłych leży w czasie jego trwania. W przypadku osób dorosłych jest dłuższe z uwagi na wysoki stopień uwapnienia kości, co skutkuje trudnościami w jej formowaniu.
Leczenie ortodontyczne nie należy do krótkoterminowych. Zazwyczaj mieści się w przedziale od roku do trzech lat. Zależy od podkreślonego już wieku pacjenta oraz rodzaju leczonej wady i jej intensywności.

Jak wygląda leczenie ortodontyczne

Metoda leczenia oraz wybór najwłaściwszego dla Pacjenta aparatu leży w kompetencji lekarza prowadzącego. Pacjent częściowo posiada wpływ na tę decyzję, w kontekście estetyki urządzenia. Aktualnie, aparaty ortodontyczne są dostosowane do potrzeb pacjentów najbardziej wymagających. Są dyskretne, nie powodują znacznego dyskomfortu związanego z codziennym funkcjonowaniem.

Diagnostyka i przygotowanie do leczenia ortodontycznego

Leczenie ortodontyczne przeprowadza się w oparciu o wyczerpującą diagnostykę. Podczas pierwszej wizyty specjalista ocenia ułożenie zębów na podstawie zdjęć (zdjęcie panoramiczne oraz boczne czaszki – pozwalające na określenie stosunku ułożenia zębów względem kości). W kolejnym etapie wykonuje się wyciski, z których powstają modele szczęki i żuchwy.
Zęby przed założeniem aparatu muszą być całkowicie zdrowe, zdarza się że z uwagi na ich rozmieszczenie i rodzaj wady, należy usunąć niektóre z nich. Zęby poddaje się także zabiegom profilaktycznym, między innymi usunięcia kamienia.

Założenie aparatu ortodontycznego

Założenie aparatu zajmuje specjaliście około półtorej godziny. Przez kolejne kilka dni, Pacjent przechodzi okres adaptacji. Zdarza się wówczas,  że odczuwa dolegliwości bólowe. Często na obecność aparatu reagują tkanki miękkie jamy ustnej. Jeśli pojawiają się skaleczenia, na zamki aparatu można nałożyć specjalny wosk ochronny, a zranione miejsca posmarować żelem ortodontycznym przyspieszającym ich gojenie.
Wizyty kontrolne przeprowadza się z reguły co miesiąc. W przypadku aparatów samoregulujących się – raz na 6-8 tygodni.

Aparat retencyjny – leczenie uzupełniające

Zdjęcie aparatu ortodontycznego nie oznacza końca terapii. W celu utrwalenia efektu prostowania zębów, zakłada się aparat retencyjny. Jego celem jest zapobieganie przemieszczeniu się zębów po leczeniu ortodontycznym.