Jaki wpływ na nasze zdrowie mają zepsute zęby - Jaki wpływ na nasze zdrowie mają zepsute zęby

Jaki wpływ na nasze zdrowie mają zepsute zębyZdrowie zaczyna się w jamie ustnej

Wpływ bakterii zamieszkujących jamę ustną na prawidłowe – lub niekoniecznie – funkcjonowanie całego organizmu zostało udowodnione stosunkowo dawno. Niestety, w dalszym ciągu bardzo niewielu  Pacjentów zdaje sobie sprawę z tej relacji.  Nie jesteśmy społeczeństwem świadomym groźnych konsekwencji wynikających z zaniedbań i ignorowania zdrowia zębów oraz przyzębia.

Bakterie – stali bywalcy jamy ustnej

Podobnie jak w całym organizmie, również w jamę ustną zamieszkują mikroorganizmy w postaci bakterii, grzybów i pierwotniaków. Bakterie stanowią tutaj najliczniejszą grupę. Szacuje się, że występuje ich blisko 600 gatunków. W tym bakterie dobroczynne i patogenne. Prawidłową mikroflorę zdrowej jamy ustnej określają odpowiednie proporcje jednych i drugich. W sytuacji, gdy bakterii patogennych jest zbyt wiele – proporcje te ulegają zachwianiu, zaś one same stają się źródłem nieprawidłowego funkcjonowania wybranych obszarów ludzkiego ustroju wraz z produkcją cytokin (cząsteczek białkowych regulujących najróżniejsze procesy ludzkiego organizmu poprzez reakcje zapalne i immunologiczne).

Niebezpieczni pasażerowie na gapę

,,Złe’’ bakterie przedostają się z jamy ustnej do krwi, z którą urządzają sobie wycieczkę objazdową, zwiedzając cały organizm. W ich wędrówce nie byłoby nic złego, gdyby nie fakt, że podstępnie wykorzystują możliwość atakowania tych miejsc, które z różnych przyczyn są strategicznie osłabione. Bardzo ciekawym przykładem w tym kontekście jest sepsa, na którą znacznie bardziej narażeni są Pacjenci (np. pourazowi) cierpiący na choroby i stany zapalne jamy ustnej. Jeśli zatem coś w naszym organizmie jest słabsze – będzie to potencjalne miejsce ataku dla patogenów wędrujących z jamy ustnej.

Wpływ bakterii patogennych na ludzki organizm

Do najczęściej występujących powikłań i komplikacji wynikających z obecności szkodliwych bakterii w jamie ustnej należą:
  • Choroby układu krążenia – m.in. zawał, zapalenia mięśnia sercowego i inne
  • Choroby układu oddechowego
  • Choroby układu pokarmowego – m.in. choroba wrzodowa oraz choroba Leśniowskiego – Crohna
  • Zapalenie opon mózgowych i mózgu, udar mózgu
  • Zapalenie oka i ucha
  • Stany zapalne w obrębie układu moczowo-płciowego
  • Groźne powikłania ciąży
  • Choroby skóry
  • Bóle i stany zapalne stawów.

Jak temu zapobiec?

To proste, choć wymaga w zmiany nawyków higienicznych. To one w największym stopniu  gwarantują zdrowie jamy ustnej i stanowią najważniejsze narzędzie prewencyjne w omawianym kontekście.
Poziom wiedzy Polaków w zakresie  prawidłowej higieny jamy ustnej, jest niestety znikomy. To przekłada się na ogólny stan naszego zdrowia i samopoczucia.
Najistotniejszym jest, aby w prawidłowy sposób szczotkować zęby, nie zapominając o linii dziąseł. Obowiązkowym elementem codziennej higieny jamy ustnej jest nić dentystyczna, szczoteczka interdentalna oraz odpowiednio dobrana pasta a nierzadko również płukanka. W higienie jamy ustnej należy także pamiętać o regularnym oczyszczaniu powierzchni języka, szczególnie jeśli cierpimy na halitozę, xerostomię, czy w innych przypadkach.
W kolejnej części artykułu opiszemy – jak zapobiegać chorobom jamy ustnej poprzez odpowiednią higienę i dietę, tymczasem już teraz zapraszamy do gabinetu profilaktyki Dental Centrum na profesjonalne zabiegi higienizacyjne – oraz instruktaż właściwej pielęgnacji jamy ustnej.

Czy wiesz, że teraz dzięki narkozie możesz być poddany kompleksowemu leczeniu stomatologicznemu, zabiegom chirurgicznym i wszczepianiu implantów  podczas jednej wizyty.

Zabiegi pod narkozą wbrew powszechnym opiniom są bardzo bezpieczne, o ile przeprowadzane są przez doświadczonego specjalistę anestezjologii i intensywnej terapii, w placówce takiej jak Dental Centrum, dysponującej pełnym zapleczem anestezjologicznym. Zastanawiasz się jak wygląda wizyta stomatologiczna związana z leczeniem zębów w narkozie w naszym gabinecie? Zobacz krótki film, który przygotowaliśmy specjalnie dla Ciebie

Dzięki  możliwościom, jakie daje narkoza, dentysta  bezpiecznie i sprawnie wykonuje czynności wymagające często wielu wizyt i jest w stanie wykonać leczenie wielu zębów podczas jednego zabiegu pod narkozą.

Poza schorzeniami, które uniemożliwiają wykonanie znieczulenia ogólnego (narkozy) w gabinecie stomatologicznym, zabieg jest bezpieczny i może być przeprowadzony  u osób dorosłychdzieci